Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ LOOSE PARTS
Όταν αρχίσαμε να διαβάζουμε διάφορα βιβλία για την ανάπτυξη των παιδιών και τις διάφορες θεωρίες που υπάρχουν, αυτή των loose parts, μας κέντρισε το ενδιαφέρον και στις δυο μας. Μεγαλωμένες και οι δυο με γονείς που μας έφερναν συχνά σε επαφή με την φύση, μας φάνηκε πολύ φυσικό αυτό το παιχνίδι εξερεύνησης και γνώσης.
Έτσι αποφασίσαμε να γράψουμε λίγα πράγματα γι'αυτό και εν καιρώ θα σας δείχνουμε πώς εμείς το εφαρμόζουμε στην καθημερινή μας δημιουργική απασχόληση.
Η
θεωρία των loose parts που προτάθηκε αρχικά από τον αρχιτέκτονα Simon
Nicholson στη δεκαετία του '70 έχει αρχίσει να επηρεάζει σημαντικά τους
εμπειρογνώμονες παιδικών παιχνιδιών και τους ανθρώπους που σχεδιάζουν χώρους
παιχνιδιού για παιδιά. Ο Nicholson πίστευε ότι είναι τα «χαλαρά κομμάτια», aka loose parts, στο
περιβάλλον μας που θα ενισχύσουν τη δημιουργικότητά μας.
Σε
ένα παιχνίδι, τα loose parts είναι υλικά που μπορούν να μετακινηθούν, να
μεταφερθούν, να συνδυαστούν, να επανασχεδιαστούν, να παραταχθούν, να
διαχωριστούν και να επανατοποθετηθούν μαζί με πολλαπλούς τρόπους. Είναι υλικά
χωρίς συγκεκριμένο είδος οδηγιών, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνα ή σε
συνδυασμό με άλλα υλικά.
Τα
loose parts μπορεί να είναι φυσικά ή συνθετικά. Σε εξωτερικό
περιβάλλον μπορούμε να επιλέξουμε για χρήση παιχνίδια όπως πέτρες, κούτσουρα, άμμο, χαλίκια, κλαδιά, ξύλο, παλέτες,
μπάλες, κούτσουρα, πέτρες, λουλούδια ,
σχοινιά, ελαστικά, κοχύλια και σπόρους.
Η
ύπαρξη όλων αυτών των αντικειμένων στο χώρο παιχνιδιού επιτρέπει στα παιδιά να τα χρησιμοποιούν όπως αυτά επιλέγουν. Σίγουρα θα έχετε διαπιστώσετε ότι τα
παιδιά προτιμούν να παίζουν με υλικά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν και να
προσαρμόσουν όπως τους αρέσει αντί για τα κλασσικά τυποποιημένα παιχνίδια που τους αγοράζουμε.
Η
ενθάρρυνση των παιδιών να χρησιμοποιούν όπως τους αρέσει τα υλικά που ανακαλύπτουν μπορεί να
προσφέρει ένα ευρύτερο φάσμα ευκαιριών από αυτό ενήλικης καθοδήγησης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τα παιδιά χρησιμοποιούν περισσότερη δημιουργικότητα και
φαντασία και αναπτύσσουν περισσότερες δεξιότητες και ικανότητες από ό,τι αν
έπαιζαν με τα πιο σύγχρονα πλαστικά παιχνίδια.
Θα
χρειαστεί από την πλευρά μας μια ιδιαίτερα ανοιχτόμυαλη προσέγγιση (απαιτείται
συχνά πολύ καθάρισμα, καθώς τα υλικά καταλήγουν σε σημεία που ποτέ δεν θα περίμενε
κανείς να βρεθούν), αλλά όταν τα παιδιά διαχειρίζονται τα υλικά και τις περιοχές
παιχνιδιού με δημιουργικούς τρόπους, είναι δική μας ευθύνη να στηρίξουμε και να
ενθαρρύνουμε το έργο και τις ιδέες τους.
Οπότε, τι πρέπει να κάνουμε εάν θέλουμε να εφαρμόσουμε την θεωρία αυτή στην πράξη:
- Τα υλικά να είναι φυσικά προσβάσιμα και να αποθηκεύονται σε σημεία όπου μπορούν να προσεγγιστούν από τα παιδιά χωρίς να χρειάζεται να ζητήσουν τη βοήθεια μας. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν όποτε και όπως επιθυμούν.
- Να αναπληρώνονται, να αλλάζονται και να εμπλουτίζονται σε τακτικά διαστήματα.
- Σε ηλικίες κάτω των 3 ετών είναι απαραίτητη η παρουσία μας.
Στην επόμενη εξόρμηση σας στο πάρκο, στο δάσος, στην παραλία κτλ αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη και δημιουργήστε "απόθεμα" υλικών για ατελείωτες ώρες παιχνιδιού.
Το καλοκαιρινό μας απόθεμα υλικών!
Κάντε εγγραφή στο newsletter μας για να μην χάνετε τις νέες μας αναρτήσεις!
Αγγελική ~ Μαρία
|
2 comments
Η κόρη μου από μόνη της συλλέγει τέτοια αντικείμενα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλεια! Είναι η φυσική τάση των παιδιών! Εμείς απλά θα πρέπει να την ενισχυσουμε!
ΔιαγραφήΕίναι χαρά μας να ακούμε τις απόψεις, τις ιδέες και τις εντυπώσεις σας!